Don Yenko
MEET THE MEAN ONE
Éppen most elkezdett sorozatunkban a Muscle, leánykori
nevükön Supercarokkal foglalkozunk. Első témánkkal főleg a Chevrolet rajongók
kedvében járunk, amikor bemutatjuk Don Yenkot és az általa túltenyésztett
Chevyket.
Donald „Don” Yenko 1927-ben született a Pennsylvaniában.
Édesapja egy Durant Motors kereskedést üzemeltetett Bentleyville-ben, egészen a
márka megszűnéséig.
Ekkor a papa átnyergelt a Chevrolet márkára, amivel
valószínűleg nem tett rossz lóra, hiszen 1949-ben nyitott egy második
kereskedést is Canonsburgben.
Aki ismeri Don munkásságát azt hihetné, hogy majd olyasmi
formán folytatódik, mint például :” A fiatal Don már tini korában a műhely
mögött szerelte saját maga által tuningolt versenyautóját”- vagy valami
ilyesmi, de ő csak a 30-as éveiben csatlakozott tevékenyen a családi
vállalkozásba.
Don addig inkább más dolgokkal volt elfoglalva, 16 évesen
letette a pilóta jogosítványt, egyetemre járt a Penn State-re, szolgált a
Légierőnél, autóversenyzett és remekül játszott jazz pianínón.
Don Yenko egy esősebb versenyén valamikor 1961-ben |
Csak egy megérzés, de a felsoroltakból azt gondolnám, hogy a
gyengébbik nem is erősen érdekelhette, mert a felsorolás kissé playboyosnak
tűnik. Ha nem így volt, sorry, Don. :)
A tehetséges, és megszállott versenyző sikereit Corvetteken
aratta, ám amikor a hatvanas évek elején egy bizonyos Mr. Shelby elkezdte a világra
szabadítani mutáció útján veszélyesen gyorssá tett Cobráit, dacból született
Mustangjait, így valamit tenni kellett, hogy az évek során kevésbé versenyképes
Chevyk ismét parolit tudjanak nyújtani a Ford erőforrásokkal szerelt
ellenfeleknek.
A Yenko Chevrolet már 1957 óta várta azokat a vásárlókat,
akik spécizni akarták autójukat, nekik a cég szerelői a műhelyben be is
szerelték a megrendelő által a showroomban kiválasztott alkatrészt. A kihívás
megvolt, a lehetőség is, így nem csoda, hogy 1965-ben Don kihozta az első „szériában”
gyártott Yenko autót, a Stingert.
Egy 1966-os Yenko Stinger |
Minden autóversenyző tisztában van vele, hogy a súly a
legnagyobb ellensége a kocsinak, így Don először a Chevrolet kisautóját- mely
elvileg a VW bogár ellenfelének szánt a Chevrolet- a Corvairt kezdte el
hergelni.
A boxer hathengeres kocsikat több verziós motorteljesítménnyel
kínálta, melyek értékesítéséhez egy kereskedői hálózatot is igénybe vett,
melynek például a Nickey Chevrolet is tagja volt.
Megkapó a lazaság a sikeresség tükrében hogy Yenko a
légterelő kittet például az ebédre rendelt pizza kartondobozaiból modellezte
ki. J
A Stingernek keresztelt Yenko Corvairek a csúcsot jelentő Stage IV verzióban
240 lóerőt teljesítettek. Talán a kartondoboz ihlette kit lehet megmosolyogtató
is, de az erős motorokhoz sok opció is elérhető volt, mely, mint például erősített
ültetett futómű, direktebb kormányzás, és diffizár is. A Stage III-tól már
módosított hűtés, polírozott szívócsatornák, kovácsolt dugattyúk és 10,5-ös
sűrítés járt. Ez 220 lóerőhöz volt elég és a brosúra szerint erősen ajánlott
volt versenycélokra.
MEET THE CAMARO
1967 aztán egy új lehetőséget hozott Yenko számára- az
újonnan megjelent Camarot. Itt már volt lehetőség a remekbeszabott V8-as
motorok használatára- melynek nem is kimondottan tuningolt darabok voltak,
hanem egyszerűen azok a motorok, amiket a GM-nél alkalmazott 400 ci- ben
meghatározott Midsize szabályozás miatt nem szereltek a Pony vagy Midsize
autókba.
Egy 68-as Camaro mellet ahol az Atlas felniket reklámozzák. Bal oldalt maga a "Don" |
Így épültek a sosemvolt 427 ci-s izom Camarok, amiket egy ideig
motor nélkül, ám de erősített felfüggesztéssel, rövid 4:10-es végáttétellel és
4 sebességes kéziváltóval érkeztek Canonsburgbe, ahogy aztán jöhettek a 7
literes Corvette motorok és a diákok által 5 dollárért felragasztott egyedi
rally csíkozás…
1967 –ben 107 kemény arc óhajtott a Super Camarok-ból, míg 68-ban 65 megrendelés
érkezett. igaz ebben az évben már könnyebb dolga volt Yenkonak, hisz egyenesen
a gyárból kaphatta a készre szerelt COPO Camarokat, melyekre nem vonatkozott a
limit, hisz kereskedői különleges rendelésről volt szó.
Egy 1968-as Brosúra borítója |
Pontosan nem lehet tudni, ki volt az az elvetemült, aki
először tette bele a Corvette akár 450 lóerős motorját a Camaroba, egyesek
szerint Dick Harrel, aki később Yenkonál dolgozott, de lehetett a szintén Chevy
kereskedő Dana is, bár talán sosem tudjuk meg… a Yenko Camaro már mindenképpen
legenda. Még azok is találkozhattak Yenko Camaroval, akik inkább csak a Fast
and Furious lévén jutnak autós szellemi táplálékhoz. A sikersorozat második
részében a HEMI Challenger mellett egy Yenko Camaro volt az egyik igazi
detroit-i „gyilkos” akivel tudták a kisfiúk is, hogy nem lehet csak úgy
szórakozni. Igaz, a filmes kocsi csupán egy „klón” volt, de megjátszottak rajta
mindent, amit kellett, egy 425 lóerős 7 literes motort építettek bele és a
csíkozást is megkapta, hogy aztán emlékeim szerint egy hajóra zuhanjon.
A GM által nyújtott COPO opció tulajdonképpen azt
jelentette, hogy bármit lehetett, ami rendelkezése állt, szabadon
garázdálkodhatott a gyár által valaha kitalált spéci összetevők közül, ráadásul
így a kocsik megkaphatták a teljesen normális garanciát is. 1969 aztán egy új
típust hozott, a személyes kedvencemet az akkori Chevroletek közül, a Chevelle-t.
A középkategóriás kupé éppen egy évvel azelőtt kapta meg szuperszexi, „hosszú motorháztető, rövid csomagtartó”
karosszériáját. Ebből 99 darab készült, de van ritkább Yenko kocsi is, hisz kis
számban kés alá került pár Nova és Corvette is- melyek azonban nem COPO autók
voltak.
Nos, el lehet képzelni, hogy a kompakt Nova a rettenetes 427-es
motorral bárkit azonnal megmért, hogy műmájer-e vagy igazi tökös gyerek.
Valószínűleg a legtöbbet eleve versenycélokra vásárolták az elkészült 37
darabból. Sok mindent nem
Ez volna a félmilliós Nova 427. Dollárban, természetesen. |
is kellett csinálniuk, hisz a kocsi alacsony 11 másodperces
időket futott a negyed mérföldön és mindössze 5 másodpercet kért türelmetlen
tulajdonosától a 96 km/ órához. Jelzem ezt a mai mértékkel használhatatlan gumikon.Sokat mond el az a
tény is, hogy egy ilyen autó manapság 400-500 ezer dollár ér. Ehhez képest egy
Yenko Deuce LT1 Nova kimondottan akciós a maga 100- 120 ezer dolláros árával.
Biztosítás- biztonság
Ezt gondolhatták sokan, de egy izomautóval könnyen lehetett
elég nagyot esni, mert bár a holdat meghódították az Amerikaiak, egy
tisztességes féket, vagy egy a motor teljesítményéhez elégséges futóművet csak
bajosan tudtak kitalálni. Rendben, nem tudhatjuk mi történt akkor ott a holdraszálláskor,
beszélnek
1969-es COPO Camarok várakoznak Yenko telepén. A mezőn. |
ezt- meg beszélnek azt,mondjuk
elővették a csúcstechnikát a srácok amit nem alkalmaztak a gépjármű
fékberendezéseinek tervezésekor.
Lényeg, hogy a biztosító társaságok büntető tarifákkal
akarták visszaszorítani az izomautók rajongóit, ezért Yenko
Komolyabbnak mondható szállítmány |
a Novát 1970-ben az
LT1 jelzésű kis blokkal árulta, melyek micsoda maglepetés, még mindig átkozottul
gyorsak voltak. A kisebb súlya a 350 ci.-s motornak és a még mindig
rendelkezésre álló 360 lóerő nem véletlenül kapta a Yenko Deuce nevet. Ez az új
Z28-as Camaro és LT1 Corvette motorja volt egyébként, a kocsik kaptak menő
dekorokat, emblémákat és egy két kiegészítőt is a belső térben. Ezekben az
időkben már feltűntek a fejtámlákba varrt
sYc betű kombináció is, mely a Yenko Super Cars-t jelölte. A 175 darab Deuce-ből
az utolsó 50-et egyébként a Hurst cégnél szerelték össze. Volt még érdekesség,
a kompakt autókba szentül hívő Yenko aztán a Bort Performace-al karöltve beturbózta a Chevy
Vegát és kihoztak 155 lóerőt a 2.3 literes Stinger II névre keresztelt
kocsiból. A Környezetvédelmi Hivatal szabályozása miatt kénytelen volt a
kocsikhoz külön odaadni a turbo feltöltőt. Nos, ehhez nem tudok mit hozzáfűzni,
talán csak talán azt, hogy ha könyv lenne, átlapoznám ezt a félelmetes Novákhoz
és Camarókhoz képest eléggé unalmas részt.
De van még érdekes
fordulat a történetben, mert a
1969-es Chevelle 427 "L72" |
Yenkonál Hondákhoz is (! ) lehetett tuning
cuccokat venni. Akit érdekel, mik lehettek azok, nosza rajta keressen utána, én
nem vagyok elég motivált a kérdésben.
TURBO Z
1981-ig sok érdekesség nem történt, a hetvenes évek plüssbe,
díszesen ízléstelen sisakos, pajzsos emblémákba fojtotta az autózást, így egészen 1981-ig kellett várni
a következő és egyben utolsó próbálkozásig, melynek Turbo Z volt a neve és egy
Z28-as Camarot takart,
A félelmetes 2.3 four banger turbo |
melynek teljesítményét egy Turbóval emelték. Ez talán a legritkább Yenko kocsi, összesen
19 darab talált gazdára…
1982-ben Yenko eladta a céget, és bár én úgy gondolom,
valamivel azért még előrukkolt volna az évek folyamán, nem volt rá lehetősége,
mert 1987 március 5.-én lezuhant Cessna típusú repülőgépével a Nyugat virginia-i
Yaeger Repülőtér kifutójától nem messze. Yenko tapasztalt pilóta volt valószínűleg
technikai hiba okozhatta a balesetet, melynek során a gép majdnem függőlegesen
csapódott a földbe- Yenko és 3 utasa a helyszínen életét vesztette.
Az eltelt évek során csak 1-2 gyenge próbálkozás volt a
Yenko névvel piacra dobni autót, de egyik sem tudta a régi nagyblokkal szerelt legendák
spirituszát felidézni - ami azért is lehet, mert a múltat nem lehet visszahozni…
Bár én mindenkinek azt ajánlom, hogy próbálja meg azért. Egy
dögös Izomautó pont megfelelhet erre a célra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése