2016. március 10., csütörtök

Chevrolet Corvette SS 1957



SS
1957

A Corvette megjelenése óta mindenkinek a töretlen sikernek örvendő sportkocsi jut eszébe.
Az erő, a szabadság és a férfias keménység szimbólumaként folytatja diadalmenetét az új évezredben is. A színfalak mögötti fejlesztésekről, kudarcokról azonban keveset tudunk, ezek gyakran a feledés homályába vesznek.
Ezúttal egy ilyen kevésbé ismert történettel foglalkozunk.

Az 1952-es Motorama vándorcirkusz jellegű autóshow műsorában felbukkant egy kicsi, méregzsákra emlékeztető műanyag karosszériás autó ami a szépen csengő EX-122 nevet viselte. ( igen, ismét ezek a fura kódok... )
Harley Earl által megálmodott "plasticbaby" ízig-vérig sportkocsinak készült, és az országos megmérettetésen mindenhol pozitív visszhangra talált.
Ezzel a momentummal kezdődött a Chevrolet Corvette máig tartó sikertörténete.
Első gyártási évében - 1953-ban-mindössze pár száz került értékesítésre az akkor még kézzel összeszerelt autóból. (A legelső a mai napig köszöni szépen, jó állapotban van.)

Lopott Jaguár                                                        "Sebring
                                                Special"
Nincs ürtechnika, csak csövek kitalálva

Harley Earl a GM  Art & Colour Studio alapítója és vezetője mindig is szerette a sebességet.

Az 1956-os SR-2 Corvette versenyeredményein felbuzdulva mindenképpen szeretett volna építeni egy igazán ütőképes vérbeli versenyautót, amely méltó ellenfele lett volna a Ferrari , Jaguar, Maserati és Mercedes által a pályákra szabadított nagyágyúknak.
A sebring-i verseny egyébként is rendkívüli népszerűségnek örvendett abban az időben, aki kicsit is adott magára, az ott megjelent, ráadásul Észak Amerikában ott lehetett egyedül pontokat szerezni amit a FIA és a Word Sportscar Championship elfogadott.
Florida kormányzója Leroy Collins pedig szintén erősen promotálta a sebring-i pályát- ami egy repülőtér volt tulajdonképpen- a március 18-23 tartandó Sport Car Race Week minden létező médiából harsogott.
Ideális lett volna tehát éppen ott diadalmaskodni.
Richard Tompson az SR modellel rendkívül sikeres volt, de Earl úgy érezte valami radikálisabbra volna szükség, és természetesen végre meg szerették volna törni az európai gyártók fölényét, ha már lehet, hazai pályán. 
Mielőtt bárminek is nekifogtak volna, először egy Jaguar D type-ba beleszerelték  a majdani SS nyolchengeres motorját tesztelés céljából. majd megkezdte az aprólékos tervezést.

Készült egy rendkívül látványos plexitető is rossz idő esetére
Habár a munkálatok teljes titokban folytak, a Corvette guruként is emlegetett Zora Arkus Duntov megneszelt valamit és befolyásával rávette a GM illetékeseit az autó nagyobb mérvű támogatására.
" RACE 
          WEEK!"

Érvei között szerepelt, hogy ez az autó igazán amerikai és természetesen valahol Corvette is.
Az épülő versenyautónak a Corvette SS nevet adták, mely egyesek szerint a Super Sport, mások szerint pedig a Sebring Special rövidítése- utóbbi azonban a valószínűbb.

6 RÖVID HÓNAP

...Kicsit olyan mint egy Oscar jelölésre váró film címe valami megható történettel, ez esetben viszont csupán arról volt, szó, hogy a csapat részére mindössze ennyi idő állt rendelkezésre, hogy semmiből felépítsék 1957 tavaszáig az SS-t.
Szó szerint éjjel nappal dolgoztak a kocsin, hogy nagyobbat tudjanak haladni, beszereztek egy Mercedes 300 SL-t, melynek alapján a fontosabb részleteket egyszerűen lemásolták.
A csodás vonalvezetésű karosszéria első példánya üvegszálból készült, a későbbi tervben pedig egy magnézium test szerepelt.                                                 "283 ci."
Az alapot szolgáltató csővázba elöl egy széria Corvette futómű került beszerelésre, hátra viszont egy DeDion rendszerű híd került egy Halibrand Quick Change differenciálművel,és állítható rugóstagokkal.
Remek kép a hátsó felfüggesztésről
Duntov mindenképpen tárcsafékeket szeretett volna előre, ám valamiért nem találtak megfelelőt, így a 4 darab Center Plane dobfékeket a konkurens Chryslertől szerezték be.
Az SS szuperkönnyű 15 collos magnéziumötvözet Halibrand felniket gurult, melyekre Firestone Super Sport abroncsokat szereltek.

307+ 12 lóerő

A meghajtásról egy majdnem szériatechnikára visszanyúló 283 ci-s (4.6 literes) motor gondoskodott, extra könnyű szelepfedelekkel, alufejekkel és vízpumpával, magnézium olajteknővel.
A főtengely és a dugattyúk gyáriak voltak, de gondosan ellenőrizték és grammolták őket.
A benzinellátásról egy mechanikus befecskendező rendszer gondoskodott, mely szintén gyári közeli állapotban került a motorra. A fenti teljesítményadatok más forrás szerint alulbecsültek, egy  375 lóerős adat is rendelkezésre áll, nehéz ezt már ellenőrizni, s bár az autó most is megvan, lóerőpadra nem viszik. Tény viszont, hogy a mindenhol egy tulajdonképpen gyári blokkról beszélnek, amit optimalizáltak- ezt alátámasztja az utcai "Fuelie" Corvette motorjának 290 lóerős teljesítménye is.
A végsebességre azonban csak egy verzió létezik: 295 km/óra- ami átkozottul gyors volt, gondoljunk csak bele, 1957-et írunk.
Persze ebben az is közre játszhatott, hogy az SS súlya szárazon nem érte el a 900 kilogrammot, majd 500 kilóval volt így könnyebb, mint egy széria Corvette!
A motor mögé egy alumíniumházas Syncromesh 4 sebességes váltót szereltek.
283 ci-V8 mechanikus   Rochester befecskendezővel




Pedig komolyan vették: szélcsatornában az SS


Fangio és Moss

A Chevrolet nem bízott semmit a véletlenre, csúcs pilótákat szerződtetett, Juan Manuel Fangio és Stirling Moss személyében.
Ők számítottak akkoriban a legjobbnak, és alig várták, hogy birtokba vegyék autóikat- amik azonban nem lettek kész időre.
A General Motors kénytelen volt szerződést bontani a pilótákkal, azonban mielőtt végleg búcsút mondtak volna a két ásznak, Duntov latba vetette tekintélyét és rávette őket, hogy a még félig kész tesztautó kipróbálására természetesen ott, ahol majd az SS-nek bizonyítani is kellet később: a sebring-i versenypályán.
 (Később, tehát már az utolsó pillanatban a verseny előtt is ajánlottak Fangionak egy szemtelenül magas sztárgázsit, azonban az Argentin attól tartott, hogy a még nyers és túl új autóval nem tudna diadalmaskodni, ezért nemet mondott.)
A két Ász a műanyag karosszériás hatalmas P betűvel jelölt kocsit vezette, mely tulajdonképpen egy guruló labor szerepét is betöltötte.

Fangio-balra- és Moss megbeszélést tart. 
Taruffi sem volt kispályás
Fangio már az első körben majd 3 másodperccel megdöntötte a tesztautók rekordját, melyet egy Jaguar tartott,  aztán a 3. körben azt is még egyszer.
Moss először óvatosabban indított, de a második körben már alig 1 másodperccel maradt el az ideje az Argentínétól.
 Ezután a veterán Fitch és az olasz Piero Taruffi vette át a főszerepeket az fémkarosszériás "igazi" kocsival- Fitch alig volt lassabb mint a már előzőleg megdöntött pályarekord.

Átkozottul gyorsak voltak az SS Corvettek Itt derült ki két óriási hiba is,- a fékrendszer sehogy sem akart működni, a fékerőszabályzó pedig csak akkor amikor éppen kedve szottyant.

" A magnézium karosszéria miatt az utasfülkében
                 elviselhetetlen volt a hőség."            


Duntov- az őszhajú úriember- természetesen személyesen is jelen volt a sebring-i pályán -mellette John Fitch
A magnézium karosszéria miatt az utasfülkében elviselhetetlen volt a hőség, miután a tesztautó teste üvegszálból készül, az addig nem okozott termikus problémát.
Itt volt rohadt meleg
Ekkor a mérnökök lázas iramban hőálló betétekkel bélelték ki a pilótafülkét és lyukakat vágtak az ajtókra ahol a forró levegőnek távoznia kellett. Már felálltak az autók a startvonalon, amikor Fitch még a szervizúton a fékeket próbálgatta a javítás után.
Sajnos nem vette észre, hogy az egyik abroncs megsérült egy fékezéskor.

"Gentleman, start your engines!"


"A rajt remekül sikerült, az SS rendesen megizzasztotta a Maseratikat és Ferrarikat, olyan volt, mintha megállíthatatlan lett volna a lendületük."

 A boxban ez itt éppen a műanyag karosszériás SS
Több Corvette is volt a mezőnyben, egy SR-2 is futott, és indult két utcaival majdnem megegyező ám lecsupaszított gyári verseny Corvette is. Az élmezőnyben volt amikor a sérült gumi által okozott vibráció miatt Fitch kénytelen volt kiállni a boxba.
Néhány körrel később lefulladt a motor, majd amikor Taruffi átvette a volánt egyszer csak tönkrement a hátsó felfüggesztés is.
Ehhez még hozzájött a motor túlmelegedése is, mely miatt a 23. körben az SS kénytelen volt feladni a versenyt.
"too 
      hot!"

Itt már kivágták a rácsokat a kipufogó elől, a volánnál éppen John Fitch





























Fich a verseny után csalódottan azt nyilatkozta, hogy az időhiány miatt a Corvette SS-nek sosem volt valódi esélye arra, hogy megmutassa mit is tud valójában, a kínzó gyermekbetegségek pedig végül a kocsi bukását jelentették, külön kiemelte, hogy mekkora hiba volt a kocsit 4 dobfékes rendszerrel ellátni.

Le Mans!

Ed Cole szerette volna a kocsit felkészíteni a következő Le Mans-i 24 órásra, hogy kiköszörülje a csorbát, de az Automobile Manufactures Assotiation -a járműgyártók szövetsége- megtiltotta az amerikai cégek versenyszereplését. Az okok ismeretlenek, de talán jobb, ha nem is tudjuk...
Duntov később aztán a a Daytona Speed Week-en ismét tett pár gyakorlókört az SS-el, és egészen 155 mp/h-ig tudta azt felgyorsítani...
Persze ez sem tartott örökké, és Duntov utasítást kapott, hogy minden alkatrészt semmisítsen meg, az SS pedig múzeumba került.   "ONE DOLLAR"
Az csak később derült ki, hogy Duntov a P betűs tesztautó térhálós vázát megvásárolta a GM-től 1 dollárért, majd eldugta jobb időkre a General Motors valamelyik végtelenített raktárába, ahol aztán két évvel később az új Styling Boss, Bill Michell egy új szuper dögös karosszériát épített melynek neve Sting Ray volt.
Sting Ray az előtérben az SS hátul. Sosem versenyeztek egyszerre.

" STING
         RAY"
Ennek az autónak az első nyilvános szereplése 1959 április 18.-án volt, Richard Thompson vezette, és első nekifutásra is a 4. helyezést érte el összesítettben a sikertelen SS tovább élt, a Sting Ray -ek nemsokára sikert sikerre halmoztak.
Lehet, hogy a kezdeti kaotikus állapotok és tapasztalatlanság az SS-t kudarcra ítélték, de később sok tanulsággal szolgáltak a szakembereknek.




















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése