2015. november 6., péntek

George Barris - The King of Kustom



Szomorú aktualitása van ennek a cikknek, tegnap, életének 89. évében elhunyt George Barris, az autóépítés királya.



George Barris- bátyja Sam hathatós közreműködésével –még nem volt húsz éves sem, mikor első autóját, egy 1925-ös Buickot megvadított.
Persze a vadítás eléggé kezdetleges volt, egy ecsetes narancsszín, kék csíkokkal, hűtőrács komódfogantyúkból-aminek a kedves Mama nem örült, mert nem tudta kinyitni fiókjait-egy rókafarok az antennára, és „custom” dísztárcsák serpenyőből (!)-körülbelül ennyi volt az első szárnypróbálgatás.
Pózkép egy magazin részére

Az iskola alatt is dolgozott már, első saját megrendelői ugyanolyan megszállott fiatalok voltak, mint ő maga, -leszámítva a kézügyességet. Első munkái között egy 32-es Fordba épített hátsólámpa pár volt, melynek beépítéséért George 10 dollárt kapott.
Sam volt a Fémmester
 Barris az évek során képezte magát, elhelyezkedett a Brown Brothers Speed Shop-ban Sacramento-ban, majd pár év múlva saját kis céget alapított testvérével- ez volt a "Barris Brother Custom Shop" ahol Sam  fémmunkával, míg George a tervezéssel, fényezéssel foglalkozott. Hobbija is akadt elkezdett eljárni a  Saugus Speedway-re, de rövidesen nem volt már lehetősége, mert az egyre jobban beinduló cég minden idejét elvette.
Sam Barris zsírúj Mercuryja

Mégis az igazi áttörést az 1948-as Bob Petersen által megrendezett hot Rod show-n aratta a Barris Brothers:
„Emlékszem, egy 41-es Buickot vittünk magunkkal, úgy rendesem megcsinálva, volt minden ami kellhet egy jó kocsihoz, carson tető, borítás a hátsókerék előtt, top chop, satöbbi. Az volt az egyetlen custom a sok hot rod között, nem volt nehéz kitűnnünk, és a legtöbb kocsival ellentétben remekül lehetett vele autózni is!
Ezután még több dolga akadt, elkezdett autós témájú cikkeket is írni különböző újságokba, melyekhez a fotóanyagot is maga készítette.

A cég közben Lynwoodba költözött egy nagyobb helyre, ahol Sam elkezdte átalakítani saját vadonat új Mercuryját. Ezt a kocsit látta meg Bob Hirohata akinek megrendelésére készült az egyik legismertebb Mercury átalakítás, a Hirohata Merc. Sam, aki pár év múlva kiszállt a családi vállalkozásból.  egyébként is nagy hatást tett az autóépítésre, új látásmódja és merészsége melyet felhasznált az általa épített autóknál is egy teljes más irányba vitte akkoriban az autóépítést.

Igen, vissza kellene oda menni.
George megalapította a Barris kundcsaftok  klubját a Kustom Los Angelest- majd pedig a nagy érdeklődére való tekintettel az egész országra kiterjedő Kustoms Americat. Sam közben kiszállt a családi vállalkozásból, ekkor George későbbi felesége Shirley Ann Nahas segített a cég továbbvitelében, kiállításokra és tévés talk showban jártak szinte minden héten.
Az első filmes megrendelések is megjöttek, Jimmy Dean már egy Barris Merc-et hajtott a "Haragban a világgal" című film kockáin.
Ennek bizonyos jeleneteit is Barris élete inspirálta, korábbi valós szituációkból.


Egy 50-es Buick- Barris nem csak dilikocsikat tudott építeni




Később Barris elmesélte, nem is számított rá, valójában mekkora volt a siker: "Csak pár nappal később fogtam fel,  amikor így jelentkezett be valaki hozzám: Jó napot, Clark Gable vagyok és szeretném, ha építene nekem egy autót!”
És ez csak egy a prominens megrendelők sorában, de későbbiekben Frank Sinatra, Sonny és Cher, Yoko Ono, Elvis és Bob Hope is nála építette át autóit, sőt, Billy Gibbonsnak a ZZ TOP gitárosának van egy egyedi Barris gitárja is!


Hirohata Merc- Az abszolút legenda

Az Aztec is volt címlapon és kismillió díjat nyert



Az ötvenes –hatvanas években, főleg kustomokat építettek-a K betűs írásmódot is ő vezette be, mondván, „mindent átalakítunk, miért pont ezt ne?”

1957-ben egy hatalmas vihar a nagyfeszültségű vezetékeket rádöntötte a műhelyükre, és majdnem az egész Barris műhely a tűz martalékává vált- többek között a kebelcsoda Jayne Mansfield Jaguar-ja is.
Ilyen fokú biztosítás nem lévén csőd közelivé vált a helyzet. Mindössze két autó menekült meg a mindent elemésztő lángok elől, az egyik egy kis kocsi volt és az „Ala Kart” névre hallgatott.

 Barris, későbbi felesége Shirley unszolására nem eladta a kocsit, hogy tartozásait rendezze, hanem befejezte, és két egymáskövető évben megnyerte a Grand National RoadsterShow-t.


A Mindent megmentő Ala Kart


De megemlíthetnénk még a még az 1960- as Chick Krikorian megrendelésére készített „Emperor-t” mely azonnal megnyerte az év legszebb roadsterjének járó több mint két méter magas AMBR serleget./mely díjat  Barris egyébként összesen 17-szer vihetett haza!/Az ötvenes évek végén a Revell játékgyár elkezdte Barris autók műanyag modelljeit forgalmazni, amihez nem sokkal később az AMT is csatlakozott az Ala Kart készletével. Abban az időben eladási rekordokat döntöttek meg ezekkel a modellekkel.


Felül a címlapon az Emperior


Királyok találkozása


Movie stars- movie cars

A hatvanas években mindinkább felhagyott a kustomok építésével, és inkább a filmipar kiszolgására rendezkedett be. Ebben az időben egy sor neves szakemberrel dolgozott együtt, mint például Dean Jeffries, Larry Watson, Von Duch, vagy Bill Hines. Közben ismét költözött, ezúttal észak Hollywoodba, ahol a műhelyt is ő tervezte meg.
A Batman tévésorozathoz például megkapott egy Lincoln Futura koncepció autót.
Akkoriban Batman még egyáltalán nem hordott olyan menő szerkókat, mint később, szerencsére egy szabó váltás után már nem voltak annyira komikusak a jelmezek. Barrisnak viszont valami dögöset kellett építenie első nekifutásra is. A producer, Williem Dozier 15.000 dollárt, és 15 napot adott Barrisnek, hogy a Dinamikus Duóhoz méltó szolgálati kocsit építsen.

Az első verzióban egy finom szürke, fehér szegélyes színösszeállítás volt a kocsin, de nem mutatott eléggé amikor Adam West kihajtott a Batmobillal a Denevérbarlangból, ezért visszavitték a műhelybe, ahol fényes feketére váltottak élénkpiros kontúrokkal.
Egyébként is szinte minden érdekesebb  vagy emlékezetes filmes kocsihoz volt valami köze Barrisnek, legyen az Lee tábornok a Hazárd megye lordjaiból, vagy a piros -fehércsíkos Ford Torino a Starsky és Hutch című krimisorozatból.
Travolta számára is készített a diszkókorszakban egy 79-es Trans Am-et, melyet Travolta Fevernek hívott.
De a szőrös mellkasok és beszélő autók legnagyobbika is Barris kocsival járt, a Knight Rider Pontiacja is általa került megépítésre.
Ezen kívül folyamatosan dolgozott, modern GTO átiratott is készített , sőt egy Priust is megkustomizált. (utóbbit nem tudom, milyen apropóból. )
Végig aktív volt, két gyerekes segítségével vitte a céget, és maradandót alkotott. Egy mondata mindent megmagyaráz:

"szenvedélyem az építés, életem az autó!"


HULA HUT

Ez a sztori még a negyvenes években játszódott le,a Hula Hut nevű lokál parkolójában.Ez volt az egyik legfelkapottabb hely, ahol a srácok gyülekeztek- még egy autós  klubbot is elneveztek róla Hula Huttersnek. A parkoló praktikus volt, mert azonnal lehetett felvágni a kocsikkal ha a szükség úgy hozta, és onnan indultak rendszeresen versenyezni is.(jelzem akkoriban Barris elmondása szerint rózsaszín csipkekombinéért versenyeztek a srácok! )


Itt történt meg, hogy George 36-os Fordjának támaszkodva nézegetett egy másik, 40 –es építést, mely az övéhez hasonlóan kilincs nélkül pompázott, de eléggé trehányul volt összerakva. Barris megkérdezte a tulajt, hogy nyitja ki az ajtót.




1936 Ford Convertible


-Rúgással, természetesen!- válaszolta az, és megtámasztotta kocsija oldalát telitalppal.

-Kicks?-kérdezte George mosolyogva majd működésbe léptette a mágnes kapcsolót saját autóján- Klicks- hallatszott és Barris egy elegáns mozdulattal ki is tárta az ajtót a srác barátnője előtt.

Akit aznap haza is vitt…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése